گلوتاتیون چیست :

گلوتاتیون آنتی‌اکسیدانی قدرتمند است که به گفتهٔ محققان مزایای متعددی برای سلامتی دارد. این اظهارنظرها باعث شده‌اند تا بیش از پیش به این آنتی‌اکسیدان توجه شود. بعضی از مردم باور دارند که این ماده خواص ضدپیری دارد، برای درمان اوتیسم مفید است و سوخت‌وساز چربی‌ها را افزایش می‌دهد و حتی از بروز سرطان هم جلوگیری می‌کند .

گلوتاتیون یک ترکیب پروتئینی کوچک است که از سه اسید آمینه سیستئین، اسید گلوتامیک و گلیسین ساخته شده‌است. به دلیل استفاده از سه آمینو اسید در ساختار این پروتئین به آن تری پپتید هم می‌گویند. در این پروتئین، بین گروه آمینی اسید آمینهٔ سیستئین که به‌طور معمول به اسید آمینهٔ گلیسین متصل است با گروه کربوکسیل زنجیرهٔ اسید گلوتامیک یک پیوند پپتیدی غیرمعمول وجود دارد. این ماده به‌طور طبیعی در کبد انسان بر اثر ترکیب این سه اسید آمینه به وجود می‌آید. گلوتاتیون یک آنتی‌اکسیدان قوی است و باعث محافظت اجزای مهم سلولی در برابر واکنش با گروه‌های عاملی اکسیژن دار مانند رادیکال‌های آزاد و پراکسیدها می‌شود. ترکیبات سمی دارای رادیکال آزاد، معمولاً با گلوتاتیون ترکیب شده و از بدن خارج می‌شوند. معمولاً گروه تیول در گلوتاتیون به صورت کاهیده می‌باشد.

برخی از کاربردهای GSH در بدن، عبارتند از:

 

    ارتباط با داروها برای هضم بیشتر آن ها

    یک کوآفکتور (مولکول کمکی) برای برخی از آنزیم های مهم از جمله گلوتاتیون پراکسیداز است که شما را از آسیب اکسیداتی حفظ می کند.

    در پروتئین پیوند دی سولفید دخیل است (که برای تکامل حیات یک سوم از تمام پروتئین های انسانی حیاتی است)

    پراکسید ها را کاهش می دهد (سفید کننده های طبیعی که برای بدن مضر هستند)

    مشارکت در تولید لورکوزن (مولفه حیاتی برای واکنش های التهابی و حساسیت)

    به کبد کمک می کند که چربی را قبل از صفرا دفع کند.

    متیل گلیکسال که یک سم تولید شده به عنوان محصول جانبی متابولیسم است را دفع می کند.

    آپوپتوز (مرگ سلولی برنامه ریزی شده) را بهبود می دهد.

 

در پزشکی مدرن، چندین کاربرد دیگر از گلوتاتیون نیز وجود دارد. تزریق گلوتاتیون گاهی برای جلوگیری از اثرات جانبی سمی شیمی ‌درمانی و همچنین برای برخی موارد ناباروری مردان ارایه می‌ شود. استفاده از گلوتاتیون داخل وریدی برای روشن شدن پوست یکی دیگر از کاربردهای آن است، اما شواهد موجود برای حمایت از این کاربرد کم است.